In beeld: de Arnhemse Start-up Scene
Ondanks uitvallende treinen en een voetbalwedstrijd van Oranje, zat er een goedgevulde zaal voor de 50e editie van Media Villa Arnhem over de Arnhemse start-up scene.
Waarom een avond over start-ups in Arnhem?
Start-ups zorgen inmiddels voor meer dan 135.000 banen in Nederland, en dat groeit elk jaar met 7,6%. 62% van die start-ups werken buiten Noord-Holland, in tegenstelling tot wat mensen misschien denken. Die bedrijven zijn wel het meeste in het nieuws, maar daar buiten gebeurt ook genoeg interessants. Daarom wilden we bij Media Villa Arnhem eens wat Arnhemse start-ups in het zonnetje zetten.
Auke Van Stralen, directeur van Startclub Arnhem, trapte af. Met de Startclub ondersteunen ze starters in de breedste zin van het woord. Van zzp’ers tot ambitieuze studenten die groots dromen over hun toekomstige bedrijven. Per jaar zijn er zo’n 3.000 mensen die starten met een eigen bedrijf. Ze kunnen hulp krijgen uit het netwerk van Startclub en ze brengen de kennis over ondernemen samen op de website. Daarnaast zijn er regelmatig events, workshops en is er inmiddels een fysieke werkplek beschikbaar voor starters bij Hubbz Offices. Want het is niet per se financiering waar starters en start-ups behoefte aan hebben. Maar eerder aan werkplekken, toegang tot kennis(instellingen), coaching en launching customers.
Arnhemse start-up: Secret View
Niek Koning, founder van Secret View, nam de microfoon over. Tijdens zijn studie werkte hij al aan zijn bedrijf, maar na het afstuderen ging hij er serieus mee aan de slag. Dat was in 2015 en inmiddels werken 25 medewerkers, werken ze voor 80 opdrachtgevers en zijn er ruim 50.000 mystery shoppers actief in 31 landen.
Want Secret View levert inzichten voor grote retailers door mystery shopping onderzoek. Dat doen wel meer bedrijven, maar Secret View onderscheidt zich door echte klanten in te zetten. Andere bedrijven werken vaak met professionele shoppers, die het personeel in de winkel vaak snel herkend.
Wat Secret View verder succesvol maakt, is dat ze het dashboard zelf hebben ontwikkeld. In Arnhem werken de developers in het oude V&D pand elke dag aan het verbeteren van dat platform. Concurrenten maken vaak gebruik van whitelabel software en missen daardoor flexibiliteit.
De ambities van deze Arnhemse start-up reiken ver. Eind 2022 is er groeigeld opgehaald en gaat er verder geïnternationaliseerd worden. In de gaten houden dus!
Arnhemse start-up: Edibles
Daarna volgde het verhaal van Edibles, opgericht door de Zwitser Maximilian Schupp. Samen met een paar mede-studenten van de HAN zag hij een mooie kans om het gebruik van papieren en plastic bekers terug te dringen. Die papieren cups bevatten trouwens ook nog vaak plastic.
Per dag gebruiken we in Nederland 3 miljoen rietjes, 205.000 lepels en 19 miljoen bekers en borden van plastic. Dat is een enorme berg afval, waarmee je in een jaar de hele Amsterdam Arena vult. Met eetbare bekers en lepels springt Edibles in op dit probleem. Met nieuwe regelgeving krijgen ze een steuntje in de rug. Per 1 juli moeten consumenten per plastic verpakking of beker extra betalen en vanaf januari 2024 zijn plastics verboden.
Met hun eetbare bekers en lepels verwacht Edibles dat het wegwerpen van single use plastics verleden tijd wordt. In het assortiment zijn neutrale bekers en verschillende smaakjes opgenomen. De lepels zijn van chocolade gemaakt.
Max geeft ook aan dat het het beste is om een beker of kopje te gebruiken dat in de afwasmachine kan. Maar dat is nog niet overal mogelijk en bij bedrijven boven een bepaalde omvang, komen er wegwerpbekers. Dat hoeft nu dus niet meer.
Edibles zit in een interessante fase en met de nieuwe regels, kan dit bedrijf een grote speler worden. Gaaf om te zien hoe deze studenten werken aan een plasticvrije toekomst vanuit Arnhem!
Next up: Artificial Intelligence, de hype voorbij of toch niet?
Op 26 september is de volgende editie van Media Villa Arnhem over Artificial Intelligence. Het programma staat nog niet vast, maar we willen graag Arnhemse bedrijven aan het woord laten die bezig zijn met AI. Ken je zo’n bedrijf? Meld dat dan bij Marco Derksen, via onze site of LinkedIn.
Tot dan en meld je vooral via onze site (of nog even via Meet-up)!
Reacties